כיצד פסיכולוג ילדים יכול לעזור לילדכם?


פסיכולוגיה היא תחום טיפול רחב מאוד. ממש כפי שעל מנת להיות רופא ילדים יש לעבור התמחות מיוחדות, כך גם על מנת להיות פסיכולוג של ילדים יש לעבור הכשרה מיוחדת לכך. בעוד פסיכולוג ילדים שעבר הכשרה לטיפול בילדים יכול לטפל גם בבני נוער ובמבוגרים פסיכולוג של מבוגרים שלא עבר הכשרה לטיפול בילדים לא רשאי לטפל בהם ובבני נוער. פעמים רבות טיפול פסיכולוגי של ילדים יערב מדיומים נוספים מלבד טיפול בשיחה או בדיבור כמו משחק, ציור, פיסול או מוסיקה ודרמה.

מהי חרדה חברתית אצל ילדים וכיצד ניתן לטפל בה?

ילדים רבים מגיעים לטיפול פסיכולוגי מכיוון שהם מתמודדים עם הרבה חרדות ובייחוד עם חרדה חברתית. חרדה חברתית יכולה להיות בעלת דרגות חומרה שמשתנות מילד לילד. ילד שחרד חברתית ימנע ממצבים חברתיים ויגיב לאירועים שיש בהם הרבה אנשים או אנשים מחוץ למעגל הקרוב שלו (משפחה ואחים) בחרדה. התגובה לחרדה תהיה מלווה פעמים רבות בכאבים ותלונות פיזיות כמו כאב ראש, קוצר נשימה, דפיקות לב או כאבי בטן.

אך כאשר הילד יעבור בדיקה רפואית – כל הבדיקות ייראו תקינות ומכאן ניתן להבין שהמקור לכאב או לחולי שלו הוא רגשי או חרדה.

מהם קווי הדומי והשוני בין הפרעת תקשורת וחרדות אצל ילדים?

קיים דמיון מסוים בין מאפיינים מסוימים של הפרעות תקשורת והפרעות חרדה אצל ילדים. בשני המקרים הילדים יכולים להיתפס “כמוזרים” וההתנהגות שלהם לא תהיה תואמת למצב החברתי או לגיל בו הם נמצאים. ההבדל בין שתי ההפרעות האלו הוא שהבסיס לחרדה חברתית והפרעות חרדה אצל ילדים הוא רגשי, בעוד שלרוב הבסיס להפרעות תקשורת הוא נוירולוגי או מוחי.

כיצד פסיכולוג ילדים יכול לטפל בחרדה אצל ילדים?

מומלץ לטפל בחרדה אצל ילדים באמצעות שיחות ומשחק: משחק בצעצועים שונים או ציור יכולים לאפשר לילדים לבטא את העולם הפנימי שלהם וגם להגיע לתובנות ולתהליכים של שינוי בנוגע להתמודדות שלהם עם חרדה.

ילדים רבים חשים חרדה, וזה נורמלי, אך כאשר החרדה משתקת והיא גורמת לילד להימנע מפעילויות שונות החל ממקלחת ועד לאכול או לשחק עם חברים או אפילו ללכת לבית הספר, אז היא הופכת לבעיה שיש לטפל בה.

אחת החרדות היותר שכיחות שיש לילדים היא חרדה מפני בית הספר ולימודים. ילדים רבים חשים חרדה במיוחד ממקצוע המתמטיקה. אם אנחנו מזהים שלילד שלנו יש קושי ללמוד – חשוב להעביר אותו אבחון מקיף על מנת לגלות אם מקור הקושי הוא רגשי או שיש כאן לקות למידה אמיתית. יש הרבה מאפיינים שנראים כחלק מלקות למידה שהבסיס שלהן יכול להיות רגשי ולא קוגניטיבי וחשוב להיות מודעים לכך.

ההתמודדות עם חרדות אצל ילדים יכולה להיות קלה יותר בעזרת ההורים ובעזרת תמיכה מהסביבה. יש לשתף את הגורמים החינוכיים בגן או בבית הספר בקושי ובחרדה שהילד חווה על מנת שגורמים אלו יוכלו להקל ולעזור בזמן אמת לילד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *