מה כותבים על מצבה?

מה כותבים על מצבה

לא מעט אנשים שבוחרים מצבה עבור יקיריהם שנפטרו, מוצאים את עצמם תוהים מה כדאי להם לכתוב על גבי המצבה. המטרה של כיתוב על גבי מצבות הוא לייצג בצורה הטובה ביותר את תפיסת העולם של הנפטר, את התחושות של המשפחה ועוד. שומרי מסורת ודתיים לא פעם יעדיפו להיצמד דווקא לנוסח הלכתי וכן להימנע אפילו מכיתוב כזה או אחר. אם אתם תוהים מה כדאי לכתוב על מצבה על מנת שתכבד את הנפטר כמה שיותר, כדאי שתקראו את המאמר הבא.

איזה שיקולים יש לקחת בחשבון כאשר חושבים מה לכתוב על מצבה?

מצבה מונחת על הקרב לרוב כ30 ימים לאחר פטירת האדם או ביום השנה. מלבד המצבה עצמה בני המשפחה ויקירי הנפטר נדרשים לדאוג לבחור מה לכתוב על המצבה. בחירת הכיתוב היא לא משימה פשוטה כלל. למרבית האנשים קשה בכלל לעכל את הסיטואציה והם מצויים בשלב האבל. חשוב להבין מה כדאי לקחת בחשבון כאשר חושבים מה לכתוב על המצבה בכדי לבחור את הכיתוב המתאים ביותר למצבה של הנפטר. באופן עקרוני הקו המנחה לבחירת כיתוב על מצבה צריך להיות הניסיון לייצג בצורה הטובה ביותר את תפיסת העולם של הנפטר וכן את התחושות של המשפחה. מדובר על היבט אישי לחלוטין של כיתוב על מצבות ועל כן רובן נראות אחרת לגמרי. רק לאחר שמחליטים באיזה היבטים בחיים האישיים של הנפטר כדאי להתמקד, ניתן לסנן בין האופציות השונות שעל הפרק וזאת בהתאם לתשובה לשאלה: מה אסור לכתוב על המצבה או באיזה ניסוחים כדאי להשתמש.

ההלכה היהודית והכיתוב על המצבה

חשוב לדעת כי מבחינת ההלכה אין מגבלות קבועות כלשהן לגבי ניסוח הכיתוב על המצבה. כיתוב על מצבה מקבל יד חופשית גם מבחינה הלכתית וקרוביו של הנפטר צריכים לבחור מה לכתוב. על פי ההלכה כלל אין חיוב כלשהו לקבוע מצבה על הקבר. יחד עם זאת, ניתן למצוא בתי עלמין שונים ברחבי הארץ אשר אינם מאפשרים לעצב מצבות עם מאפיינים מסוימים וברוב המקרים הם כמובן יעדכנו את המשפחה מה אסור לכתוב על המצבה וכן ידגישו היבטים מסוימים לרבות חריטה של תמונות פורטרט, כיתוב בספרות לועזיות או שימוש באותיות רומיות.

מה כדאי לכתוב על המצבה?

בסופו של דבר, כיתוב על מצבות מהווה נושא מאוגד אישי וכל אחד יכול לבחור את הכיתוב שנראה לו נכון ביותר כלפי הנפטר. כמובן שיש לכתוב את הנוסח הבסיסי שהוא שמו של הנפטר ותאריך פטירתו. לא פעם יוסיפו את הגיל שבו האדם נפטר או נוסח המסמל כי הוא נפטר בייסורים, שיש שמאמינים כי מדובר על משפט שיכול לזכך את נשמתו ולהביא אותה לדרגה גבוהה יותר בגן העדן. ניתן לבחור בציטוטים שונים מהיהדות. כדאי מאוד לבחור קבלן מצבות מקצועי אשר יציע לכם לראות קטלוג מצבות שבו תמצאו גם סוגי מצבות שונות וגם סוגי כיתובים שונים שתוכלו לקחת מהם השראה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *